Lomsdal-Visten 2009-2019
29. mai 2009 ble Njaarken vaarjelimmiedajve/Lomsdal-Visten nasjonalpark opprettet av kongen i statsråd. Nedenfor blir noe av det som har skjedd i løpet av disse ti årene presentert.
2009 – ny hengebru i Lomsdalen
Bruer er viktige for å komme seg fram i et område som Njaarke/Lomsdal-Visten. Å få reparert og byttet ut utslitte bruer var derfor noe av det første som ble tatt tak i etter at nasjonalparken ble opprettet. Bildet er et «før-bilde» fra brua over Gardsforsen i Lomsdalen. Kanskje ikke så vanskelig å forstå at ny bru her var det absolutt første tiltaket som ble gjennomført?
2010 – ny bru i Børjedalen
I Børjedalen var det også behov for bru over Søre Austerdalselva. Brua ble bygd av grunneier og nasjonalparken bidro med midler.
2011 – ny hengebru over Breivasselva
I 2011 var det tid for å fornye hengebrua over Breivasselva. Den gamle brua var nokså utslitt og mange har gått over den med hjerte i halsen….
2011 – reparasjoner bru Tverådalen
I 2011 reparerte grunneierlaget brua i Tverådalen og SNO sto for kostnadene.
2012 – ny sti Aursletta-Storstraumen
Forbi Storstraumen og mot Lakselvvatnet har det lenge vært veg og sti. Den gamle vegen ble laget som nødarbeid på 20-tallet og har seinere blitt vedlikeholdt av Vevelstad kommune. Men fra Aursletta og opp til Storstraumen manglet det sti. SNO satte i derfor i gang bygging av ny sti, med trapper og gangbaner for at folk skal komme seg forbi bratte hammere og glatte berg. Turen opp til Storstraumen er en opplevelse i seg selv, men ingen ting for den med stor høydeskrekk!
2012- utbedering av veg til Stavassdalen
Stavassdalen, eller Stöövesvumie som er dalførets samiske navn, er innfallsport til nasjonalparken fra Grane. I Stavassdalen har foreninga Stavassdalens venner gjort en gedigen jobb med tilrettelegging. Vegen til Stavassdalen var i nokså dårlig skikk. Nasjonalparkstyret inngikk derfor spleiselag med Grane kommune, Statskog og fylkesmannen for å få rusta opp vegen.
2012 – slått på Fjellgården
Fra 2006 har elever ved landbruksskolen i Vefsn, Mosjøen videregående skole, avd Marka, slått og restaurert deler av den gamle innmarka på Fjellgården i Skjørlægda. Fra 2012 har nasjonalparkstyret bidratt med midler for denne fantastiske jobben som har ført til tilbakekomst av flere slåttearter og bidratt til at Fjellgården er et flott turmål!
2012 – utbedring av bru Fillenjohke
Brua over Fillenjohke (Fjellskardelva) i Skjørlægda var også moden for reparasjon. SNO og Statskog Fjelltjenesten gjorde jobben og materialene ble betalt av nasjonalparkstyret.
2013 – skjøtsel Strompdalen
Elveene i Brønnøy har stort sett årlig tatt turen til Strompdalen og Lomsdalen. Fra 2013 har elevene fra BBU bidratt med rydding av kratt og småbjørk i Strompdalen, i tillegg til at de har reparert en del av stokkbruene langs stia fra Børjeøra!
2013 – bru Gardselva
Gardselva i Sørvassdalen (Searvoesvuemie) stiger fort under flom og regnperioder. Tidligere har det ikke vært bru her, men en fin bruplass ble funnet og bru bygd et pra hundre meter oppstrøms den gamle vadeplassen. Ved lav vannstand er elva helt grei å krysse og ved lav vannstand kan man også krysse mellom øver- og nervatnet dersom man skal videre vestover. Ved høg vannstand anbefaler vi å følge sørvasselva sørover og krysse ved Innertjønnan.
2013 – arbeid med derhviegåetie Krongelvatnet
På begynnelsen av 1990-tallet ble det oppført flere torvgammer (derhviegåetieh) på Sør-Helgeland, to i tilknytning til det som seinere ble nasjonalpark. Rett utenfor nasjonalparkgrensa, ved Krongelvatnet i Vevelstad bygde elever fra Vevelstad skole ei. I 2013 var den moden for ei større renovering. Ungdomstrinnet dro på tur og under kyndig ledelse fra blant annet Odd Bønå ble det lagt på ny plast og fylt på torv. Seinere år har også skoleelevene vært her og gjort annet arbeid for å holde leirplassen i stand!
2013 – ny parkeringsplass Sarvejælla
I 2012 ble det opprettet en ny parkeringsplass for de som skal på tur mot Sarvejællanjaevrie (Gåsvatnet). parkeringsplassen har seinere blitt ytterligere noe utvidet for å få plass til nye informasjonsskilt og i 2017 satte Statens vegvesen opp flotte skilt! Vegvesenet bekoster også vinterbrøyting.
2013 – oppgradering veg og parkeringsplass Tverådal
Tverådalen ble i fylkesdelplan for Lomsdal-Visten valgt ut som en av fire innfallsporter. Nasjonalparkstyret bekostet derfor oppgradering av parkeringsplass og vegen inn til parkeringa i Tverådalen.
2013 – fjerning av platanlønn Klavesmarka
Platanlønn er en fremmed art – det vil si en art som ikke er naturlig i Norge. Platanlønn er i tillegg en art som skaper veldig store problem fordi den sprer seg fort og tar over områder der andre arter vokser. Platanlønn ble plantet som tuntre i Klavesmarka og noen andre steder i nasjonalparken. I Klavesmarka har den mer eller mindre tatt over den gamle innmarka og spredd seg over et stort område og nasjonalparkstyret har derfor jobba fra 2013 med å få den fjerna.
2013 – rydding av søppel
Dessverre har vi som jobber med nasjonalparken brukt ganske mye tid i løpet av årene som har gått til å rydde søppel. Det meste av dette er heldigvis gammelt søppel.
2014 – nasjonalparkdassen på Stavatnet
Det er få bygg i nasjonalparken og det skal det også være. Men noen ganger er det bruk for bygg. Stavatnet i Grane er mye brukt av lokalbefolkning, turister og skoleklasser, og her var det definitivt behov for en dass! Stavatnet ligger utenfor selve nasjonalparken, i gangavstand fra innfallsporten Stavassdalen, og når det var behov for en dass her fant vi ut at da må vi gjøre det skikkelig! Nasjonalparkdassen ble tegna av arkitekt Håkon Bø i firmaet Helt grønn. Han ble inspirert av bygg som allerede står i nasjonalparken og vi fikk HAG-vekst til å bygge den flotte dassen som har blitt en severdighet i seg selv!
2014 – klopplegging på stia til Strompdalen
Stia mellom Børjeøra og Strompdalen hadde mange blaute plasser. Når det er vått prøver vi som går på stia ofte å finne en ny og tørre veg. Det fører til at det blir nye stier og myra blir opptrampa. Når vi klopplegger ei sti så gjør vi det først og fremst for å ta vare på myra, men en trivelig bieffekt er at de fleste opplever at det blir lettere og bedre å gå. Ganske fiffig!
Mikael Bønå jobber med restaurering. Foto Torhild Lamo.
2014 -restaurering av derhviegåetie Nedre Breivatn
Også ved Nedre Breivatn ble det oppført ei torvgamme (derhviegåetieh) på begynnelsen av 1990-tallet. Etterhvert som torva ble løfta av gamma viste det seg at den var i veldig dårlig stand og store deler av gamma ble gjenoppbygd. Neila Boman var faglig ansvarlig for jobben og vi håper at gamma vil huse trøtte vandrerbein i mange år framover!
2014 – nasjonalparkbåten Sarvejællanjaevrie
I naustet ved Gåsvasshytta (utleiehytte, Statskog) ligger nasjonalparkbåten. Den ligger til fri benyttelse for folk som skal på tur i området. Sarvejællanjaevrie (Gåsvatnet) er stort, men med båt er det lettere å komme seg rundt! De som leier hytta har egen båt. Husk å ta på redningsvest!
2014 – ny bru Klavesmarka
Vinteren kan være tøff for bruer! Isgangen våren 2014 tok med seg brua over Klavesmarkelva. Etter avtale med grunneier ble ny bru bygd av SNO.
2015 – nasjonalparkdassen til Tøymvatnet
Dassen på Tøymvasshytta ble tatt av vinden… Tøymvasshytta er egentlig ei gammel arbeidsbrakke fra tida når kraftlinja ble bygd gjennom Laksmarkdalen/Børjedalen. Nåe eies den av Vevelstad kommune. Når hytta trengte ny dass var valget av nasjonalparkdassen naturlig! Dassen er bygd av HAG-vekst, ei vesktbedrift i Grane og Hattfjeldal. Forarbeid og bygging ble gjort i 2015 og dassen løfta på plass i 2016.
2015 – klopplegging av sti til Sarvejællanjaevrie
Sarvejælla, eller Gåsvassdalen, er et av de rikeste områdene i nasjonalparken. Stia inn til Gåsvasshytta er mye brukt, men går mye i myrland. Stor stislitasje gjorde at stia ble klopplagt.
2015 – forsterkning av kjøretrase Sarvejælla
Området rundt Sarvejælla er også et viktig område for reindrifta. Det er beiteområde, i tillegg til at ei viktig flyttlei mellom vinter- og vår-/sommerbeite går her. Ovenfor Gaskejaevrie (Mellomgåsvatnet) står et merkegjerde som blir brukt når reinkalvene skal merkes. Opp til merkegjerdet er det derfor behov for å kjøre med barmarkskjøretøy. Jillen-Njaarke reinbeitedistrikt og SNO samarbeida derfor om å forsterke og utbedre deler av kjøretraseen sånn at det skal bli minst mulig skader på vegetasjonen.
2015 – varding og merking av Sjøbergmarsjløypa
I nasjonalparken er det ikke rødmerka stier. Eneste unntak er Sjøbergmarsjruta. Sjøbergmarsjen er en årlig minnemarsj for de som bidro i motstandsarbeidet under andre verdenskrig. Våpen og ammunisjon ble transportert fra England til Helgelandskysten. Så ble det båret over fjellet gjennom det som nå er nasjonalpark til Vefsndalføret. I 2015 ble det gjort en større jobb med å varde og merke ruta som Sjøbergmarsjen bruker mellom Austerfjorden i Innervisten og Eiterådalen.
2015 – varding av stia til Krongelvatnet
Elevene ved Vevelstad skole er kanskje noen av de tøffeste i regionen? De er i alle fall ikke redde for å ta i et tak eller dra på tur i dårlig vær! I 2015 gjorde de en stor jobb med å revarde leia mellom Bønå og Krongelvatnet så nå skal den være lettere å finne – også i tåke!
2015 – klopplegging Stavassgården-Stavatnet
Strekninga ligger utenfor nasjonalparken, men i tilknytning til innfallsporten Stavassdalen. Området er mye brukt og Brurskanken turlag har klopplagt stia fra Langskardnasen i nord til Stavatnet.
2016 – strandryddeaksjon Velfjorden
I Velfjorden har nasjonalparken ei lang kystlinje. Okfjorden og halve Storfjorden ligger også i nasjonalparken. Som mange andre steder er det dessverre mye søppel i strandlinja. Våren 2016 rydda SNO med hjelp av Statskog Fjelltjenesten mesteparten av strandlinja i nasjonalparken. Dessverre viser det seg at mesteparten av søppelet kommer fra oppdrettsnæring og nasjonalparkforvaltninga har derfor i etterkant fulgt opp dette i samarbeid med Fiskeridirektoratet.
2016 – inforom Forvik
Forvik er innfallsport til Lomsdal-Visten fra Vevelstad. Hit kommer du langs kystriksvegen og kan ta hurtigbåt inn i Visten og nasjonalparken. Venterommet på Forvik fikk i 2016 en oppshining. Det jobbes fremdeles med å få på plass mer og bedre informasjon på Forvik med blant annet ei utendørs utstilling.
2016 – fjerning av parkslirekne i Storfjorden
Parkslirekne er en annen fremmed art som truer naturmangfoldet i nasjonalparken. Den ble i sin tid plantet som hageplante, men har både i Klavesmarka og Storfjordbotten tatt helt overhand. Velfjord skogservice hjelper oss derfor med å ta den bort.
2016 – fjerning av telefonlinje
Den gamle telefonlinja fra Vefsn til Brønnøy gikk gjennom nasjonalparken fra Eiterådalen til Storbørja. I 2013 fikk vi hjelp av friluftselevene ved Vefsn folkehøgskole, Toppen til å rydde avstikkeren mot Vistenfjorden. Telenor tok senere ansvar og fikk rydda resten av linja, det vil si streng, isolatorer og stolper.
2016 – fjerning av kraftlinje
Når Helgeland Kraft bygde ny hovedforsyning med strøm til Brønnøyregionen var et av konsesjonskravene av den gamle linja, som gikk gjennom nasjonalparken, skulle fjernes. Mastene ble fjernet og flydd ut og nå er det bare kraftgata som enda noen år vil vises i terrenget. Den flotte oppryddinga har ført til at vi i dette området har fått et STØRRE område uten store tekniske inngrep – noe som er ganske uvanlig!
2016 – ny bru Sarvejællanjohke
Gammel bru over Sarvejællanjohke var utslitt og lå på en litt kronglete plass. Statskog Fjelltjenesten bygde ny bru i samband med arbeid med nye Gåssvasshytta og nasjonalparkstyret sto for midler.
2017 – oppussing av Tøymvasshytta
Vevelstad kommune har hatt flinke snekkere i gang og nasjonalparkstyret har bidratt med midler.
2017 – fjerning av sitka i liene i Lislbørja
Sitkagran er en annen fremmed art som blant annet har blitt plantet i Lislbørja i Velfjorden. Vi vil helst ikke ha fremmede arter i våre nasjonalparker og i 2017 begynte derfor Velfjord skogservice arbeidet med å felle sitka i de bratte liene nordvest i Lislbørja.
2017 – varding Tverådalen-Krongelvatnet
På 1990-tallet ble store deler av leia mellom Tverådalen og Krongelvatnet varda. Noe av vardinga var borte og noen partier var ikke varda/var for dårlig varda. Statskog Fjelltjenesten varda derfor opp ruta på vegne av nasjonalparkstyret.
2017 – parkering Sandvikbakken
Skjørlægda i Eiterådalen er en av de mest brukte startstedene i nasjonalparken (og i 2018 ble hovedinnfalsporten fra Vefsn flytta hit). I 2017 og 2018 har Kvalfors bygdelag jobba med å «shine opp» parkeringsplassen i tillegg til at de har gjennomført en større ryddeaksjon rundt parkeringa.
2017 – restaurering buvrie Searvoesvuemie
I Searvoesvuemie (Sørassdalen) står en helt unikt sørsamisk boplass. Den ble restaurert for ca 20 år siden, men særlig buvrien, et oppbevaringsbur, som står nede mot vatnet, har årene fart hardt med. Helgeland Museum, som eier boplassen, fikk midler fra Sametinget til restaureringa. I tillegg bidro både museet og nasjonalparkforvaltninga. Det viste seg at mye var ødelagt, så restaureringa ble snarere en rekonstruksjon. Så mye som muligav gamle materialer har blitt gjenbrukt og nye emner ble funnet i området rundt av Torbjørn og Tallak Prytz som sto for arbeidet.
2017 – klopplegging av Gamle Stavassveg
Visste du at du kan ta toget til Trofors og gå inn i nasjonalparken? Etter et par km på grusvegen sørover fra Trofors tar Gamle Stavassveg av og går innover til Stavassgården. Ei sti som går i et flott landskap der det både er elvejuv og gammel granskog. Stia ble rydda, merka og klopplagt på 1990-tallet, men nå var det på tide med en ny runde! Stia har blitt klopplagt og noen steder har den blitt lagt om til tørrere mark.
2017 – opprydding av gamle reingjerder
I samarbeid med Jillen-Njaarke reinbeitedistrikt ble det i 2017 og 2018 ryddet opp i gamle reingjerder som var gått ut av bruk, hovedsaklig i nasjonalparkens vestre del. Reinbeitedistriktet fikk midler gjennom tiltak i reindriftsavtalen og nasjonalparkstyret bidro med ytterligere midler og arbeidskraft.
2017 – verdens korteste via ferrata?
Langs den gamle gangbanen forbi Storstraumen er det ei flott, halvvegs gjenomskjært jettegryte. Glatte berg og stor åpning mellom fjell og gangbane gjorde steget over til å se på denne nokså hasardiøst. SNO bygde dermed verdens korteste via ferrata!
2018 – sikring av Efievegen
Stia fra Visthus til Kvannlivatnet er flott og stort sett ganske lettgått. Bortsett fra gjennom Efievegen som er et bratt skar med mye steinur. Det har fra gammelt av vært bolter her, men de er borte og tauene som har blitt hengt opp som erstatning var blitt nokså morkne. SNO har derfor satt opp ny håndwire sånn at det har blitt litt enklere å komme seg gjenom skaret – men det er fremdels både blokkur og andre hinder som man må forbi!
2018 – prosjektering restaurering Fjellgården
Fjellgården i Skjørlægda er et av de viktigste kulturminnene vi har fra tida med fjellgårder i nasjonalparken. De fleste av disse er borte og man kan bare ane hvor de sto. Takket være bygdefolkets innsats på slutten av 1970-tallet er hovedhuset på Fjellgården (eller Eiteråfjellet som gården egentlig heter) bevart, men som alle gamle bygg trenger det stell! Prosjektering er gjennomført, men for at arbeidet skal kunne gjennomføres må både Fjellgårdens eier Statskog og nasjonalparkforvaltninga bidra til å få tak i mer midler!
2018 – klopplegging Skjørlægda
Stia i Skjørlægda er stort sett fin og tørr, men det et par blauthøl der det har blitt veldig opptråkka. Disse korte bitene ble derfor klopplagt i 2018.
2018 – rydding av strandsøppel i Storfjorden
Mellomtrinnet på Hilstad skole gjorde en kjempejobb med å rydde alskens gammelt søppel i stranssona i Storfjorden. Heldigvis var det ikke noe å si på innsatsen – for her var det mye som hadde samlet seg opp gjennom årene. Marine Harvest og AkvaFuture bidro også med lemping og utkjøring av avfall.
2018 – ny parkeringsplass i Tosbotn
Helgeland Kraft har opparbeida en ny parkeringsplass i Masterdalen i Tosbotn. Den driftes av grunneier i samarbeid med Brønnøy kommune og nasjonalparkstyret. Grunneier har rydda og merka ny sti opp mot Nedre Bjørnstokkvatnet.
2019 – hogst av sitkagran i Lislbørja
På 1960-tallet ble det i likhet med mange andre steder planta sitkagran på inn- og utmark på den tidligere gården i Lislbørja i Velfjorden i Brønnøy. Sitkagrana er altså en fremmed art som vi kke ønsker i verneområdene. Vinteren 2017 falt store mengder av skogen og for å forhindre enda større vindfall og tap av verdier har Næsbø skog gjennomført hogst i vår. De er ferdige i selve Lislbørja, men skal også hogge på Børjeneset før de snur lekteren sørover tilbake til Trøndela. Virket er frakta ut og solgt til treindustrien.
2019 – hva skjer?
- Stia fra Børjeøra til Strompdalen skal legges om over Stimyra i Sæterdalen.
- Ny brosjyre om nasjonalparken er på veg.
- Utkikkspunkt skal etableres langs Stavassvegen.
- Utkikkspunkt og sti på Nevernes skal prosjekteres.
- Utendørs utstilling skal komme på plass på Forvik.
- Stier skal ryddes, søppel skal ryddes og gammel innmark skal stelles.